-
Akoestische Kunst 1 – ‘Het straatje’
Gezicht op huizen in Delft, bekend als ‘Het straatje’, Johannes Vermeer, ca. 1658
Een ongewoon schilderij in Vermeers oeuvre, en als portret van gewone huizen ook bijzonder voor zijn tijd. De compositie is even spannend als evenwichtig. De oude muren met bakstenen, witkalk en scheuren zijn bijna tastbaar. De locatie is Vlamingstraat 40–42 in Delft. In het rechterhuis woonde Vermeers tante Ariaentgen Claes met haar kinderen, van ongeveer 1645 tot haar dood in 1670.
€ 200,00Akoestische Kunst 1 – ‘Het straatje’
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 2 – ‘Het melkmeisje’
Het melkmeisje, Johannes Vermeer, ca. 1660
Geheel verdiept in haar werk schenkt een dienstmeisje melk in. Behalve de witte melkstraal lijkt niets te bewegen. Die alledaagse handeling balde Vermeer samen tot een indrukwekkend schilderij – als een beeld staat de figuur vrij in de lichte ruimte. Vermeer had oog voor hoe het licht in honderden kleurige puntjes over de voorwerpen speelt.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 3 – ‘Landschap in Brazilië,’
Landschap in Brazilië, Frans Jansz. Post, 1652
Vanaf 1630 verovert de West-Indische Compagnie (WIC) delen van Brazilië en verdrijft er de Portugezen. Het dwarszitten van de vijand was een hoofdtaak van deze handelscompagnie, en Portugal hoort in die tijd bij Spanje. De Nederlanders nemen de winstgevende suikerfabricage over. Suiker wordt verbouwd op plantages zoals op dit schilderij. Tot slaaf gemaakte Afrikanen werken daar onder erbarmelijke omstandigheden. Wat voor de Nederlanders als een idylle is verbeeld, was voor hen gruwelijke werkelijkheid.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 4 – ‘Stilleven met bloemen’
Stilleven met bloemen in een glazen vaas, Jan Davidsz. de Heem, 1650 – 1683
Stilleven met bloemen in een glazen vaas op een stenen blad. Boeket met o.a. dagbloem, roos (wit, roze), tarwe, fluitekruid, anjer (rood-wit), trosnarcis, slaapbol, tulp (rood-wit), pronkerwt, hondsroos, kamperfoelie, kievitsbloem, Gelderse roos, anemoon (rood) en op de plint een anemoon (rood); verder een atalantavlinder, een rups van psivlinder, een spanrups, kevertjes, mieren en andere insekten, spinnen en een tuinslak.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 5 – ‘Nachtwacht’
Nachtwacht, Schutters van wijk II onder leiding van kapitein Frans Banninck Cocq, Rembrandt van Rijn, 1642
Rembrandts beroemdste en grootste doek werd gemaakt voor de Kloveniersdoelen. Dit was een van de verenigingsgebouwen van de Amsterdamse schutterij, de burgerwacht van de stad. Rembrandt was de eerste die op een groepsportret de figuren in actie weergaf. De kapitein, in het zwart, geeft zijn luitenant opdracht dat de compagnie moet gaan marcheren. De schutters stellen zich op. Met behulp van licht vestigde Rembrandt de aandacht op belangrijke details, zoals het handgebaar van de kapitein en het kleine meisje op de voorgrond. Zij is de mascotte van de schutters. De naam Nachtwacht is pas veel later ontstaan, toen men dacht dat het om een nachtelijk tafereel ging.
€ 200,00Akoestische Kunst 5 – ‘Nachtwacht’
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 6 – ‘Festoen van Vruchten en Bloemen’
Festoen van vruchten en bloemen, Jan Davidsz. de Heem, 1660 – 1670
Let op! Dit is een aangepast ontwerp! Niet het origineel.
Deze in Utrecht geboren schilder trok in 1626 naar Antwerpen, waar hij de weelderige en kleurrijke Vlaamse stillevenschilderkunst leerde kennen. Die combineerde hij met zijn gave om de natuur uiterst gedetailleerd weer te geven. Deze tros bloemen en vruchten laat dat goed zien: een zeer decoratief geheel, maar toch nauwkeurig in de details. Allerlei vraatzuchtige insecten bevolken het stilleven.€ 200,00 -
Akoestische Kunst 7 – ‘De bedreigde zwaan’
De bedreigde zwaan, Jan Asselijn, ca. 1650
Energiek verdedigt een zwaan haar nest tegen een hond. Het gevecht werd in latere eeuwen politiek geduid: de witte zwaan werd opgevat als de in 1672 vermoorde staatsman Johan de Witt, die het land verdedigt tegen zijn vijanden. Met die interpretatie kwam het schilderij in 1800 als eerste aankoop in de Nationale Kunstgalerij (de voorloper van het Rijksmuseum) terecht.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 8 – ‘Latona en de Lycische boeren’
Latona en de Lycische boeren, Jan Brueghel (I), ca. 1605
Niemand beledigt ongestraft een godin. Latona, de moeder van Apollo en Diana, wil, vermoeid en dorstig van haar omzwervingen, drinken van het water in een meertje. Boeren die daar aan het werk zijn, proberen dit te verhinderen. Latona vervloekt hen: ze zullen voor eeuwig in de modder roeren en in kikkers veranderen. Twee boeren hebben al een kikkerkop.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 9 – ‘De hut’
De hut, Adriaen van de Velde, 1671
In 1822 kocht het Rijksmuseum dit schilderij voor het destijds immense bedrag van 8290 gulden. Ondanks het kleine formaat gold het werk gedurende de 19de eeuw als een van de absolute meesterwerken van de Hollandse schilderkunst in de Gouden Eeuw. In de 20ste eeuw verbleekte die sterrenstatus. Toch behoort het schilderij tot de mooiste werken uit Adriaen van de Velde’s laatste levensjaar.
€ 200,00Akoestische Kunst 9 – ‘De hut’
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 10 – ‘Het drijvend veertje’
Een pelikaan en ander gevogelte bij een waterbassin, bekend als ‘Het drijvend veertje’, Melchior d’Hondecoeter, ca. 1680
Het moet een grote eer zijn geweest voor d’Hondecoeter om opdrachten te ontvangen van de allerhoogste machthebber van het land. Voor Paleis Het Loo van Willem III en Mary maakte hij dit vorstelijke vogeltafereel, met op de voorgrond een pelikaan, en daarachter een helmkasuaris, een flamingo en een zwarte kroonkraanvogel. Rondom een bassin dartelen watervogels, en op het water drijft een veertje.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 11 – ‘In de maand juli’
Een molen aan een poldervaart, bekend als ‘In de maand juli’, Paul Joseph Constantin Gabriël, ca. 1889
‘Ons land is gekleurd-sappig-vet. (…) ik herhaal het, ons land is niet grijs, zelfs niet bij grijs weer, de duinen zijn ook niet grijs’, schreef Constant Gabriël in een brief. In tegenstelling tot veel schilders van de Haagse School schilderde hij graag een mooie zomerdag. Op dit schilderij staan er zelfs twee: het gras, de lucht en de molen worden weerspiegeld in het water.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 12 – ‘Boeket bloemen‘
Boeket bloemen, anoniem, 1680
Dit schitterend uitgevoerde ensemble lijkt een vers geplukt veldboeket, maar combineert bloemen die in het wild voorkomen, zoals het viooltje en de korenbloem, met gecultiveerde exoten, zoals de rode pluim rechtsboven (Celosia). Allemaal tegelijk bloeien doen ze ook niet. Waar de blauwwitte klimmende winde in het voorjaar bloeit, doet de donkerpaarse beemdkroon dat pas vanaf augustus.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 13 – ‘Bloeiende vijgcactus‘
Bloeiende vijgcactus, Herman Saftleven, 1683
Een bloeiende vijgcactus met penseel in gekleurde waterverf.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 14 – ‘De-menagerie‘
De menagerie, Melchior d’Hondecoeter, ca. 1690
Twee doodshoofdaapjes uit Midden-Amerika, twee witte geelkuifkaketoes uit Australië, een grijze roodstaartpapegaai uit Afrika en een rode vrouwenlori – onderaan aan de ketting – uit Indonesië: samen met nog meer fraaie vogels bracht d’Hondecoeter deze dieren bijeen in dit schilderij, bestemd voor Paleis Het Loo van Willem III. Het hing boven de deur in het privékabinet van de koning.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 15 – ‘Stilleven met bloemen in een Griekse vaas: allegorie op de Lente‘
Stilleven met bloemen in een Griekse vaas: allegorie op de Lente, Georgius Jacobus Johannes van Os, 1817
Van Os’ carrière speelde zich vooral af in Parijs, waar hij porselein beschilderde voor de beroemde Sèvresfabriek. Tegelijk maakte hij furore met virtuoos geschilderde bloemstillevens met daarin antieke kunstvoorwerpen. Waarschijnlijk behoren deze twee schilderijen tot een serie met de vier seizoenen. Op dit schilderij, de Lente, zijn de bloemen geschikt in een Griekse vaas.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 16 – ‘La Corniche bij Monaco’
La Corniche bij Monaco, Claude Monet, 1884
In Monets tijd was La Corniche nog een bergweggetje, nu is het de grote weg tussen Nice en Monaco. De zon staat hoog, de schaduw van de wandelaar is klein. Monet laat de kleuren schitteren: rood, groen, blauw – alles zindert in de zon. Het schilderij werd al in 1900 aan het Rijksmuseum geschonken, toen het werk van Monet in Nederland nog totaal onbekend was.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 17 – ‘Bloeiende weide’
Bloeiende weide, Egbert Rubertus Derk Schaap, 1913
Bloeiende weide met olieverf op doek
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 18 – ‘Vergezicht over de weiden bij ’s-Graveland‘
Vergezicht over de weiden bij ’s-Graveland, Pieter Gerardus van Os, 1817
Twee doodshoofdaapjes uit Midden-Amerika, twee witte geelkuifkaketoes uit Australië, een grijze roodstaartpapegaai uit Afrika en een rode vrouwenlori – onderaan aan de ketting – uit Indonesië: samen met nog meer fraaie vogels bracht d’Hondecoeter deze dieren bijeen in dit schilderij, bestemd voor Paleis Het Loo van Willem III. Het hing boven de deur in het privékabinet van de koning.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 19 – ‘Meisje met een brede hoed‘
Meisje met een brede hoed, Caesar Boëtius van Everdingen, ca. 1645 – ca. 1650
Het meisje met haar exotische breedgerande zonnehoed en suggestief ontblote schouder biedt de toeschouwer haar mandje met vruchten aan: de erotische boodschap is onmiskenbaar. Het schilderij was oorspronkelijk bedoeld om hoog aan een muur te hangen, boven een deur of op een schoorsteenmantel. Daarom kijkt het meisje op ons neer.
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 20 – ‘Rustende leeuwin’
Rustende leeuwin, Jan van Essen, 1885
Rustende leeuwin met olieverf op paneel
€ 200,00 -
Akoestische Kunst 21- ‘Roodsnaveltoekan‘
Roodsnaveltoekan, Aert Schouman, 1748
De Dordtenaar Aert Schouman was geen wetenschapper, maar interesseerde zich evengoed voor de natuurgetrouwe weergave van het vogelrijk. Zijn grote observatievermogen blijkt uit de manier waarop deze roodsnaveltoekan zich vastklemt op een tak: met twee tenen in plaats van drie zoals andere soorten. Het luchtig geschilderde landschap in transparante groen- en blauwtinten verwijst naar de streken in Guyana en Noord-Brazilië, waar de vogel inheems is.
€ 200,00